راهکارهایی برای زیرساختهای تولید نفت و گاز

نفت و گاز حوزه نفت و گاز دیجیتالی راهکارهایی برای زیرساختهای تولید نفت و گاز

راهکارهای هوآوی برای تقویت زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)
 
 
امروزه ثابت شده است که تکنولوژی های اطلاعاتی و ارتباطی هوآوی، نقش موثری در افزایش کارایی و امنیت عملیات  تولید، انتقال و پالایش محصولات نفتی ایفا می کنند. 
راهکارهای هوشمند هوآوی با بهره گیری از امکانات ویژه، ،موجب افزایش بازده و کیفیت عملیات تولید می شوند، برخی از این امکانات عبارتند از:
دسترسی امن و مطمئن به شبکه وایرلس از فواصل دور (که این امکان قبلا در زیرساختهای مرسوم و سنتی وجود نداشت)
پوشش دادن ارتباطات چندرسانه ای  از قبیل صدا، تصویر و داده برای موبایل که امکان همکاری و تصمیم گیری ار طریق ارتباط تصویری را فراهم می کند
سیستم های امنیتی هوشمند، سبب ساده تر شدن عملیات و تعمیر و نگهداری از موقعیت های جغرافیایی جدیدی می شوند که به علت  صعب العبور بودن مسیر و محیط غیرقابل دسترس هستند.
ضمناً، هوآوی با مشارکت برخی از پیشگامان صنایع، در صدد ارائه راهکارهایی دقیق و کارآمدتر برای مشکلات پیش روی شرکتهای فعال در زمینه انرژی است. 
 
راهکاری برای زیرساختهای تولید نفت و گاز
 
 
هوآوی با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی، به شرکتهای فعال در زمینه نفت وگاز در فراهم کردن امکانات زیر کمک می کند:
دسترسی دائمی به شبکه
نظارت ویدئویی هوشمند
ارتباطات چندرسانه ای trunking که ترکیبی از ویدئو، صدا و داده را در بر می گیرد
با بهره گیری از  این ویژگی ها، می توان مکانهای دور از دسترس را نیز تحت پوشش شبکه قرار داد و  برای کسب اطمینان خاطر از بازده و کیفیت مناسب تولید نفت و گاز از  قابلیتهایی نظیر دوربین برای کنترل ویدئویی از راه دور و تجزیه تحلیل هوشمند استفاده کرد و به این ترتیب موجب بهبود تصمیم گیریها و کاهش بار کاری و هزینه های تعمیرات شد.  
 
 
 
 
 
 
چالشها
 
 
منابع نفت و گاز معمولاً در نقاط دورافتاده نظیر کوه، بیابان یا اقیانوس قرار دارند و صعب العبور بودن محیط سبب ایجاد چالشهای بسیاری در فرایند تولید، عملیات و مدیریت منابع نفت و گاز می شود، برخی از این چالشها عبارتند از:
شرایط بسیار سخت و موقعیت های جفرافیایی دورافتاده که باعث ایجاد محدودیت در فراهم کردن زیرساختهای شبکه و دسترسی به شبکه می شود
خطرهای زیادی ایمنی محیط را تهدید می کند زیرا نفت و گاز موادی قابل اشتعال و انفجار و سمی هستند. امکان بروزسایر خطرات نظیر سرقت و خرابکاری نیز وجود دارد زیرا عملیات تولید در محیطی خطرناک انجام می شود
ارتباطات مرسوم وسنتی غالبا بصورت صوتی بوده و به دلیل عدم توانایی مخابره تصویر و داده، ناکارآمد هستند   
راهکار
 
در راهکارهای هوآوی برای تولید نفت و گاز، بر مبنای تحلیل دقیق محیط تولید و نیازهای ارتباطی شرکتهای نفت و گاز، خدمات پوشش شبکه و نظارت ویدئویی ارائه می شود. هوآوی با ایجاد راهکارهایی متفاوت و انعطاف پذیر، مشکلات فوق را حل نموده و با استفاده از تکنولوژی های نظیر LTE, WLAN, Xpon ، امواج مایکرویو و نیز کابل کشی، پوشش کامل و دائمی شبکه را برای سیستم اتوماسیون تولید نفت و گاز فراهم می کند. 
این راهکار را می توان به پنج بخش زیر تقسیم کرد:
شبکه LTE + WLAN
این شبکه بیشتر برای شرکتهای نفت و گازی طراحی شده است که تاسیسات  آنها در محوطه های وسیع قرار گرفته است. شبکه LTE با چندین نوع ترمینال مختلف سازگاری دارد و پوشش و دسترسی گسترده ای را در اختیار شرکت می گذارد . ایستگاه های LTE ، با استفاده از امواج مایکروویو یا فیبر نوری، داده های مربوط به تولید و نظارت  را به کاربران خطوط تلفن ثابت یا موبایلی که تحت پوشش شبکه هستند، مخابره می کنند. ضمناً، برای افزایش میزان پوشش شبکه، از یک شبکه WLAN به عنوان شبکه تکمیلی برای نواحی یا دفاتر تولیدی استفاده می شود که خارج از حوزه شبکه LTE قراردارند.  با ترکیب دو شبکه مذکور، شرکتها می توانند به یک شبکه ناهمگون وایرلس دسترسی یابند که در همان شبکه قادر به مخابره  داده ، صدا و تصویر است. بدیهی است که این خدمات موجب بهبود تصمیم گیری ها و همکاری موثر می شود. 
 
شبکه میدانهای نفتی  کوچک
 
 هوآوی برای نواحی دورافتاده ای که عملیات محدودتری در آنها انجام می شود، راهکار پوشش و مخابره وایرلس ایجاد کرده است که تجهیزات مایکروویو یا وایرلس بریج را به یک شبکه WLAN متصل می کنند.  تجهیزات مایکروویو یا وایرلس بریج داده ها را بین ایستگاه های اصلی و چاه های نفتی مخابره می کنند اما از WLAN در مناطق کوچکتر برای پوشش دهی سیگنال استفاده می شود. این روش، مقرون به صرفه تر از استفاده از  کابلهای نوری یا ساختن تعداد زیادی ایستگاه های وایرلس است.
لینکهای مایکروویو پهنای باند بسیار زیادی دارند و بنابراین می توان برای مخابره داده ها تحت هرگونه شرایط آب و هوایی از آنها استفاده کرد. برای سایتهای عملیاتی کوچک، شبکه WLAN می توان پوشش شبکه مناسب و قابل اعتمادی را برای مخابره داده ها به شیوه "نقطه به نقطه" یا "یک نقطه به چند نقطه" فراهم کند. می بینیم که با ترکیب مایکروویو و وایرلس بریج می توان به سیستم ارتباطی بسیار کارآمد و مقرون به صرفه ای دست یافت. 
 
 
 
 
 
 
 
xPON جدید برای نفت و گاز
 
 
شرکت هوآوی راهکار xPON را برای  سایت های جدید ومختص به تولید انبوه نفت و گاز ابداع نموده است.  با تعبیه کابلهای نوری درکنار کابلهای برق محوطه، می  توان دسترسی آسان و سریعتری به خدمات ارتباطی داشت و به مخابره اطلاعات از طریق سیم پرداخت. 
برای اجرای این راهکار،  یک شبکه حلقه ای برای پلتفرم انتقال چند کاره (Multi-Service Transmission Platform (MSTP)) ساخته می شود. برای این کار فیبر نوری در ایستگاه های اندازه گیری و پردازش  قرار داده می شود و این ایستگاه ها را به ترمینال خط نوری (OLT)  مجهز می کنند تا بتوان دسترسی به کابل نوری را مدیریت نمود. OLT سپس با استفاده از شبکه نوری پسیو (PON)از طریق اسپلیتر فیبر ادامه  می یابد و به این ترتیب می تواند به تمام چاه ها متصل شود.  یکی دیگر از مزایای این روش آن است که نیروی اپتیکال بین مدهای پسیو توزیع می شود و در انرژی صرفه جویی می شود.
از واحد شبکه نوری ONU برای سایتهای نفت و گاز انفرادی یا چندگانه استفاده می شود. ONU ها دستگاه های بدون نیاز به نصبی هستند که پیکربندی آنها بطورخودکار انجام می شود. این دستگاه ها از طریق  فیبر نوری یا کابل شبکه ، یک دانلینک downlink به واحد ترمینال دور دست می زند و به این ترتیب کاربران اتاق کنترل مرکزی می توانند به داده ها و تصاویر زنده میدان تولید دستیابی داشته باشند. 
 
 
ارتباطات بدنه دیجیتال چند رسانه ای Multimedia digital trunking communications
 
 
هوآوی  برای شرکتهای نفت وگاز،  سیستم ارتباطات  دیجیتال چندرسانه ای وایرلسی طراحی کرده است که با کمک آن می توانند عملیات و فرایند تولید را با سیستم کنترل ویدئویی به خوبی مدیریت کنند. با استفاده از این راهکار، شرکتها می تواننددر مواقع اضطراری تصمیمهای بهتری اتخاذ کنند و از پرداخت هزینه اضافی  برای تعمیر خطوط لوله بپرهیزند و عملیات میدانی در چاه های نفت و میدان های گاز را مدیریت کنند. با این راهکار، کاربران از کارکردهای ارتباطی خوشه ای نظیر تماس های گروهی و تصویری، دیسپچینگ، کنترل تماس و floor control بهره می گیرند و با ترکیب صدا، تصویر و داده در قالب یک سیستم واحد می توانند شرایط سایت را با سرعت بالا و لحظه به لحظه کنترل کنند. یکی از مزیتهای این روش آن است که مشکلات را ساده تر می توان برطرف کرد و از تعمیرات اضافی پرهیز نمود. ترمینال های نهایی مورد استفاده کاربران ضد آب،گرد و خاک، ضربه و ضداتفجار هستند تا امنیت خط تولید تضمین شود. 
نظارت ویدئویی
 
 با استفاده از راهکار هوآوی برای نظارت ویدئویی می توان مکانهای دورافتاده و صعب العبور را تحت کنترل قرار داد.خطوط لوله، مراکز تولید و میدان های نفت و گاز و حتی نواحی اطراف با سیستم یکپارچه و هوشمند دوربینها  IVSبه همدیگر متصل می شوند.  
دوربین ها مکان های مهم و حساس را تحت نظارت و پوشش قرار می دهند و تصاویر را به صورت زنده به سرورهای مرکز کنترل ارسال می کنند. در مرکز کنترل، برنامه های کامپیوتری این تصاویر را به صورت هوشمند تجزیه تحلیل کرده و مواردی نظیر دزدی یا ورود غیرمجاز را شناسایی می نمایند.  سیستم IVS با استفاده از تکنولوژی استخراج هوشمند چارچوب ، هزینه و فضای ذخیره اطلاعات را 30% کاهش می دهند. ضمنا با استفاده از تکنولوژی جستجوی هوشمند نیز می توان تصاویر مورد نظر را یافت و کارایی جستجوهای تصویری را افزایش داد.